Ferenc Liszti nimelise Muusikaakadeemia all tegutseva KodĂĄly Instituudi Ă”ppejĂ”ud AnikĂł NovĂĄk on KodĂĄly kuulsat meetodit ehk jo-le-mi-sĂŒsteemi aidanud tutvustada ĂŒle maailma. Koos kolleeg Katalin KörtvĂ©siga on nad vĂ€lja töötanud oma meetodi ZeneZen, mis pĂ”hineb ZoltĂĄn KodĂĄly ja tema kunagise Ă”pilase KlĂĄra Kokase muusikapedagoogika metoodikal.
AnikĂł on ĂŒhtlasi tunnustatud pianist, kes on andnud enam kui 150 kontserti ĂŒle maailma â loomulikult Ungaris, aga ka Viinis, Milaanos, Amsterdamis, Chicagos ja mujal. Veebruari keskel kĂŒlastas ta koos instituudi Ă”ppejĂ”u Yasmin Foliniga Georg Otsa nimelist Tallinna Muusikakooli, kus Yasmin viis lĂ€bi KodĂĄly meetodit kĂ€sitleva Ă”pitoa ja AnikĂł andis koos kooli silmapaistva klaveriĂ”pilase Karl Reimandiga (Ă”p Ălle Sisa) kontserdi. Ăritus toimus tĂ€nu Ungari Instituudile.
Usutluses infokirjale mÀrkis Anikó muuhulgas, et klaveriÔpetuses peab ta teoste selgeksÔppimise kÔrval oluliseks, et oleks aega muusikat kuulata ja tunnetada.
Anikó Novåk ja Yasmin Folini Otsa koolis kÀesoleva aasta veebruaris. Foto: Riina Kallas
Millised on Kodåly meetodi pÔhiprintsiibid, mida peaksime sellest lÀhenemisest teadma?
KodĂĄly muusikaline hariduslik kontseptsioon on tuntud kui ĂŒldhariv Ă”petussĂŒsteem. See on nii, sest ta soovis muusikalist kultuuri viia vĂ”imalikult paljudeni ja tekitada laialdase hariduse kaudu nĂ”udlikku publikut nii palju kui vĂ”imalik.
Me ei saa aga jĂ€tta kĂ”rvale, et muusikaakadeemia professorina tegi ta palju tööd tulevaste professionaalidega ja pööras tĂ€helepanu ĂŒliandekatele muusikatudengitele. Ăhes oma kĂ”nes, mille ta pidas Budapesti muusikaakadeemias (1953), kirjeldas ta mitmekĂŒlgselt professionaalile esitatavaid nĂ”udmisi:
âKĂ”iki nelja tuleb arendada korraga, pidevas tasakaalus. Niipea, kui ĂŒks neist komponentidest jÀÀb puudulikuks vĂ”i areneb kiiremini, on midagi valesti [âŠ]. SolfedĆŸo ning vormi- ja harmooniaĂ”petus arendavad esimest kahte punkti. Selleks, et Ă”petus lĂ”pule viia, on vaja vĂ”imalikult erinevaid muusikalisi kogemusi; ilma kammermuusikat mĂ€ngimata ja kooris laulmata pole kellelgi vĂ”imalik saada heaks muusikuks.â
KodĂĄly muusikahariduslik meetod on arendatud vĂ€lja eelmise sajandi kahekĂŒmnendate aastate keskel ja on senini vastu pidanud. Mis on selle fenomen?
KodĂĄly teened muusikapedagoogikas on suured ning tema loodud relatiivne noodilugemissĂŒsteem on fenomenaalne. See sĂŒsteem vĂ”imaldab Ă”pilastel arendada teadlikku noodilugemise oskust ning muusikalist kirjaoskust. Relatiivse sĂŒsteemiga jĂ”uame kiiremini sujuva noodilugemisoskuseni. See aga kehtib kahtlemata vaid relatiivses sĂŒsteemis. Kui laulame noodinimedega, oleme juba kindlalt mÀÀratlenud antud heli funktsiooni helistikus.
Kirjeldage palun ZeneZen kursust, mida lÀbi viite ja kuidas see on seotud Kodåly meetodiga?
ZeneZen on klaverimĂ€ngu pedagoogiline kursus, mis pĂ”hineb KodĂĄly ja Kokase (KodĂĄly kunagine Ă”pilane Klara Kokas) meetodil. See sisaldab ĂŒldisi muusikalisi termineid, reegleid â rĂŒtmi, noodikirja, tempot, karaktereid, stiili jne â, mis on olulised kĂ”igile muusikutele. SeetĂ”ttu vĂ”ib sĂŒsteem pakkuda huvi nii teiste instrumentide Ă”petajatele, solfedĆŸo- ja muusikaĂ”petajatele kui ka esinejatele. âZeneZenâ on iseenesest sĂ”namĂ€ng. âZeneâ tĂ€hendab ungari keeles âmuusikatâ ja âzenâ sanskriti keeles âmeditatsiooniâ, âsĂŒvenemistâ. Jaapani zen-filosoofi jĂ€rgi on zen-teekond omaette kogemus. Sel moel nĂ€eme, et muusika on meditatsioon ja sĂŒvenemine ning musitseerimine kui omaette kogemus.
Katalin KörtvĂ©si ja mina oleme Rahvusvahelise KodĂĄly Instituudi professorid, kellel on ĂŒhised Ă”pilased. Kata Ă”petab solfedĆŸot ja muusikateooriat ning viib lĂ€bi Kokase kursuseid. Mina Ă”petan klaverit ja klaveripedagoogikat. Meie diskussioon Ă”pilastega ja nende tagasiside panid meid mĂ”tlema, kuidas saaksime oma pedagoogilisi kogemusi ja armastust muusika vastu jagada kursuse kaudu, mis aitaks Ă”pilasi pillil mĂ€ngides vĂ€ljendada oma tundeid loomulikul viisil. ZeneZen on KodĂĄly ja Kokase filosoofia muusikaline ja kunstiline vĂ€ljendus, mis avaldub klaverimĂ€ngu ja klaverimĂ€nguĂ”petuse kaudu.
Klaveripedagoogikas on mulle veel vĂ€ga oluline, et klaveritund oleks kvaliteetaeg â see on enam kui lihtsalt klaveripalade Ă”ppimine ja Ă”petamine. Vajalik on kuulata muusikat, nautida selle kuulamist, tunnetada emotsioone, kasutada kujutlusvĂ”imet, deĆĄifreerida noodipilti, tunnetada loodusseadusi, universaalseid vÀÀrtusi, armastust, legende, kujutluspilte, unistusi⊠KĂ”ike, mis teeb meist inimesed.
Selleks, et sellest  kÔigest aru saada, peavad Ôpilased tavaliselt omandama vajaliku tehnika. Sarnaselt sporditegemisele vÔi tantsimisele tuleb meil lÀbida erinevad etapid, mille kaudu Ôpime, kuidas treenida oma sÔrmede liikuvust klaviatuuril tundlikumaks, kindlamaks ja jÔulisemaks.
Samal ajal peaks harjutamine olema mÀnguline, ilma stressi vÔi esinemispingeta.
Pole juhuslik, et me ĂŒtleme klaveri-mĂ€ng, mitte klaveri-töö. LĂ”ppude lĂ”puks tuleb meeles pidada, et tehnika pole eesmĂ€rk omaette. Tehnilised harjutused vaid teenivad alati esituse muusikalist kvaliteeti. (Huvitav tĂ€helepanek on, et muistne kreeka sĂ”na âtekhnikĂłsâ tĂ€hendab âkunstiâ, âviimistletustâ selle kĂ€sitöölikus tĂ€henduses.)
Oma ZeneZen kursustel tugineme solfedĆŸole ja Kokase Ă”petuse muusika ĂŒldisele kontseptsioonile ning klaveritehnikale â puudutus, legato, leggiero, akorditehnika, peentehnika jne. Palju kergem on nĂ€iteks mĂ€ngida aeglast legato‘t, kui sellele eelnevalt tunnetame sisimas meloodia liikumist ja tempot. VĂ”ime kujutleda meloodia kvaliteeti ja iseloomu ning noote, aeglaselt astutud sammude raskust vĂ”i kujutleda, kuidas kaks sammu on omavahel seotud.
Tahan rĂ”hutada, et neid kahte meetodit ei tohi ĂŒksteisest lahutada. Nende eesmĂ€rk on ĂŒks, kuid teed eesmĂ€rgini jĂ”udmiseks erinevad: nad tĂ€iendavad ja abistavad ĂŒksteist praktiseerimisel, instrumendi- ja muusikaĂ”petuses. KodĂĄly filosoofia koos Kokase kontseptsiooniga pakub tĂ€iuslikku tasakaalustavat alust muusikalisele mĂ”istmisele ja aktiivsele tegevusele.
Mis saaks olla loomulikum kui omavahel pĂ”imunud muusika ja liikumine vĂ”i laulmine, mis on ĂŒks vanimaid inimlikke vĂ€ljendusviise?
Anname kursustel kolleegidele ja Ă”pilastele motiveerivaid ideid, et nad ei vĂ€siks ega tĂŒdineks oma tööst. Ăpetame neid suhtlema oma sisemise lapsega, tuues vĂ€lja nende loomingulisuse ja fantaasia, kuna me ei tee kellelegi haiget vĂ”i midagi valesti, kui teeme seda kĂ”ike armastusest. Kuigi vahel on see raske, tuleb meil olla tĂ€nulik, et meie ametiks on MUUSIKA.
Tutvustage lÀhemalt Kodåly Instituuti ja selle rahvusvahelist tegevust. Millised on Eesti Ôpilaste vÔimalused seal Ôppida?
Ungari on ilmselgelt kĂ”ige autentsem paik Ă”ppimaks tundma KodĂĄly kontseptsiooni, kuna see on siin sĂŒndinud ja meie haridussĂŒsteem on sellele ĂŒles ehitatud. KĂ”ik Ă”petajad on sellega ĂŒles kasvanud ja neid on selle kontseptsiooni jĂ€rgi Ă”petatud. KĂ”ik KodĂĄly Instituudis lĂ€biviidavad tunnid jĂ€rgivad seda sĂŒsteemi.
Teine asi, mis teeb instituudi eriliseks on see, et me ei vĂ”ta solfedĆŸot ja muusikateooriat kuivalt, pelgalt teoreetilise ainena. Muusikaline interpretatsioon ja praktiline musitseerimine on samuti ĂŒks osa tundidest. Meil on ka individuaalsed klaveri- ja hÀÀleseadetunnid, mis aitavad tudengitel nende oskusi treenida. Ăpilastel on vĂ”imalusi esineda.
Meie endised Ôpilased meenutavad alati liigutatult instituudi rahvusvahelist, kuid samas sÔbralikku ja kodust atmosfÀÀri. Akadeemilise Ôppeaasta jooksul tiheneb sama aastakÀigu Ôpilaste lÀbikÀimine ja nende sÔprus vÔib kesta aastaid.
See on minu personaalne tÀhelepanek, kuid Eesti ja Ungari inimesed on mitmeski mÔttes sarnased. MÔlemad rahvad on vÀga avatud, sÔbralikud, emotsionaalsed, kuid samas vÀga sihikindlad ja tÔsised oma eesmÀrkide saavutamisel. SeepÀrast arvan, et eestlastel on meie juures kerge sulanduda ja nad tunnevad end siin koduselt.
Ootame vÀga Eesti tudengeid oma instituuti!
Intervjuu koostas Riina Kallas. Eriline tÀnu kuulub Piret VÀinmaale ja Katre Merilaidile, kes aitasid kaasa intervjuu ettevalmistamisele ja tÔlkimisele.
FlöödimĂ€ngija Maarja Haamer tunnistab, et Ă”ppis aastaid erinevaid pille, kuid alles Otsa koolis jĂ”udis ta vabaduseni teha muusikat, mida ta kĂ”ige enam ihkas. KĂŒsitles ja pilte tegi Riina Kallas.
Igal muusikul on tavaliselt oma lugu, kuidas ta muusikani jÔudis. Milline on Sinu oma?
Juba lasteaias mĂ€rkasid vanemad, et mulle meeldib laulda. Algul olin erilasteaias, kuid seal mulle vĂ€ga ei istunud ja seepĂ€rast pandi mind tavalasteaeda, kus meil oli kristlik rĂŒhm, mille juurde kĂ€isid jumalateenistused. Kirikus huvitasid mind vĂ€ga elektriorel ja harmoonium ning mul oli suur unistus neid kunagi katsuda ja neil mĂ€ngida. Viimasel pĂ€eval enne Tallinnasse kolimist, olin siis kuue aastane, lubati mul neid pille pĂ€rast laste Ă€raminekut puutuda ja see tundus mulle vĂ€ga eriline kingitus.
Sellest hetkest hakkas ilmselt midagi hargnema. Kuigi pean tunnistama, et ka varasematel aastatel olin vanavanaemaga koos laulnud ja meil peres on muusika olnud tegelikult alati oluline â kes on laulnud kooris vĂ”i kes puhkpilli Ă”ppinud.
PĂ€rast Ă”pingute alustamist Vanalinna Hariduskolleegiumis, tuli mu emal mĂ”te, et vĂ”iksin minna muusikakooli. Loogiline oli alustada klaveriĂ”pinguid, kuid ĂŒkski Ă”petaja ei tahtnud mind Ă”petada, kuigi tol hetkel ma veel vĂ€heke nĂ€gin. Ainus Ă”petaja, kes nĂ”ustus mind vĂ”tma, oli plokkflöödi Ă”petaja Krista Madiste, ja mis seal siis ikka, asusin Ă”ppima plokkflööti.
PĂ€rast neljandat klassi kinkis sugulane mulle Antonio Carlos Jobimi bossanoovadega kasseti, millest olin ĂŒlimalt vaimustuses. Kuulasin seda ja pĂŒĂŒdsin plokkflöödiga flööti jĂ€ljendada. Ăhel hetkel mĂ”istsin, et tahan flööti Ă”ppida, kuid kes ikka vĂ”tab lapse juttu kohe alati nii tĂ”siselt. Muusikakooli lĂ”puklassis sain lisapillina vĂ”tta juurde flöödi ja see mulle vĂ€ga meeldis, kuigi olin klassika puhul veidi pettunud. Mitte, et mul klassikalise suuna vastu midagi oleks, kuid tundsin, et flöödiga ma ei taha klassikat mĂ€ngida. Samas olen tĂ€nulik, et sain alustada just plokkflöödist.
FlöödiĂ”petajaga lĂ€ksid me teed kahjuks lahku, mille jĂ€rel ma mĂ”nda aega ei mĂ€nginud kahjuks ĂŒhtegi pilli, mĂ”eldes koguni, kas sellel on ĂŒldse mĂ”tet. GĂŒmnaasiumi ajal julgustas plokkflöödi Ă”petaja mind muusikarajal jĂ€tkama ja nii Ă”ppisin lisaainena muusikakoolis taas flööti.
PĂ€rast keskkooli tahtsin Ă”ppida dĆŸĂ€ssi, aga Viljandi Kultuuriakadeemia dĆŸĂ€ssiosakond polnud sellega pĂ€ri ja seetĂ”ttu Ă”ppisin hoopis pĂ€rimusmuusikat. Muidugi vĂ”ib kĂŒsida, et miks ma Otsa kooli ei tulnud, kuid tagantjĂ€rele ma ei oskagi öelda, miks keegi mulle Otsa kooli ei soovitanud. Sellest on isegi tiba kahju. Positiivne aga oli, et Viljandis Ă”ppisin elama iseseisvat elu. Kui oleksin jÀÀnud koju, siis ma ei oleks praegu see, kes ma olen.
Milliseid pille Viljandis Ôppisid?
Ăppisin torupilli, kuid mĂ€ngisin ka plokkflööti ning flööti, natuke ka karmoĆĄkat ja pikka vilet. Kuid minu tervis ei kannatanud torupilli vĂ€lja ja kui palju ma ka ei pĂŒĂŒdnud, hakkas kĂ”ik ĂŒhel hetkel minema allamĂ€ge. Nii et 2010. aastal olin sunnitud Viljandist lahkuma.
Flöödiga samal ajal tekkis mul huvi kromaatilise suupilli vastu, mida mu isa natuke mĂ€ngis ja nĂ”nda on see pill tĂ€nini mu salaarmastuseks teiste instrumentide kĂ”rval. 2015. aastal saavutasin PĂ€rnu rahvusvahelisel suupillikonkursil selle pilliga kĂŒll esikoha, kuid eks areneda on veel palju.
Vahepeal tegelesin hoopis massaaĆŸiga ja ega ma praegugi seda oskust ei ole varna riputanud, kuid nii tiheda harjutusgraafiku juures, nagu mul praegu on, ma tĂ”esti ei jaksa sellega tegeleda.
Ăhel hetkel kohtusin noormehega, kellega olime aastaid tagasi lastelaagris suhelnud, ja kes oli Otsa koolis kĂ€inud. Tema hakkas mulle rÀÀkima, et ma peaksin Otsa kooli tulema. Ătlesin, et kardan konsultatsioonidele minna ja tema sisuliselt vedas mind siia. LĂ”puks kĂ€isin kolmes konsultatsioonis ning jĂ”udsin katsetele, mille ma endale ootamatult lĂ€bisin. TĂ€naseks olen vĂ€ga rahul, et saan lĂ”puks Ă”ppida seda eriala, mida tahan.
Kui varasemalt lootsin mÀngida bossanoovasid, siis tÀnaseks ma tean, et vÔin mÀngida sisuliselt kÔike, mis mulle meeldib. LÔpuks olen saanud flöödile Ôige pÔhja alla ja ma enam ei kahtle, kas vÔin seda pilli mÀngida.
Flööt on kuidagi lemmikutest lemmikum, sest flöödi seisukohast on ju rĂŒtmimuusika suund ka mu meelest ĂŒpris haruldane, vĂ”rreldes klassikalise suunaga. See teeb asja eriti pĂ”nevaks.
TÀnaseks olen Ôppinud juurde veel laulmist ja natuke saksofoni. Viimase puhul ma vaatan, mis saama hakkab ja ei luba veel midagi. Olen rahul, sest olen saanud siin teha kÔike seda, mida olen soovinud.
Muusikud Ôpivad enamasti noodist ja vÔivad pala noodist mÀngida. Kuidas Sina lugusid Ôpid ja harjutad?
Enamik lugusid Ă”pin kuulmise jĂ€rgi lihtsalt pĂ€he. TĂ€nu Youtube`ile on tĂ€napĂ€eval vĂ€ga mugav â Ă”petaja Siim Aimlaga valime mulle loo, mille jĂ€rgi saan hiljem Ă”ppida. Muidugi vĂ”in ise otsida, kuid siis olen vahel kahelnud, kas saaksin valitud looga ikka hakkama.
Lisaks Ă”pin natuke noodikirja, mida kool omalt poolt toetab, kuid materjale selles vallas napib. Noodikiri on punktkirjaga sarnane â sama sĂŒsteem teiste sĂŒmbolitega. Noodikirja Ă”petab meie kooli vilistlane Vello Vart, kes 1960ndatel aastatel Ă”ppis meie koolis klarnetit, nii et meie koolis on varem pimedaid Ă”ppinud.
Reaalsus on aga see, et pimedal inimesel on kĂ”ige kiirem viis Ă”ppida lood kuulmise jĂ€rgi pĂ€he. Noodikirja Ă”ppimine on abiks teoreetilisel mĂ”tlemisel. Minu unistus on, et ĂŒhel hetkel saan endale punktkirjaprinteri ja noodikirjaprogrammi. Neid on tegelikult vĂ€ga palju, kuid mitte ĂŒkski ei ole tĂ€iuslik. Sellist ideaalprogrammi, mida tasuks osta, praegu paraku ei ole, vĂ”i ei ole mina seda leidnud.
Loo pÀheÔppimine vÔib olla pÀris tubli koormus kohe Ôppeaasta algul?
See vajab keskendumist ja on kokku pĂ€ris suur koormus, sest ma pean igapĂ€evaselt meelde jĂ€tma vĂ€ga palju. MĂ€lu peab olema tohutu. Lugude meloodiad jÀÀvad mulle vĂ”rdlemisi hĂ€sti meelde, samas kui nende pealkirjad ĂŒldsegi mitte. Kontserdil on vahel nii olnud, et lugu tean, aga pean hoolega mĂ”tlema, mis selle loo pealkiri oli âŠ
Igatahes kui kevad kÀtte jÔuab ja kool lÀbi saab, siis ma paar nÀdalat ei taha mitte midagi pÀhe Ôppida. Aju peab puhkama.
Arvatakse, et ĂŒks meel korvab teist ja kas see vĂ”ib tĂ€hendada nĂ€iteks, et Sul on solfedĆŸotunnis vĂ€ga lihtne?
Mul on absoluutne kuulmine ja pean tunnistama, et see teeb mind vahest laisaks. Kuna ma kuulen noodid Ă€ra, siis ma ei viitsi piisavalt sĂŒveneda ja pean sundima ennast mĂ”tlema akordi nimetusele. Nii et absoluutne kuulmine on vahel omamoodi ka hĂ€da âŠ
VĂ”i kui ma pilli hÀÀlestan, siis vĂ”in vahel hÀÀlestama jÀÀdagi. Ma ei julge muidugi öelda, et mu kuulmine on ideaalne. Vahel ma vĂ€sin Ă€ra ja otsustan, et ei pane kĂ”ike tĂ€hele ja igat teret, mida ma ei tea, kas on öeldud mulle, pole mĂ”tet nĂ€iteks tĂ€hele panna. Kogu minu elu on paljuski ĂŒles ehitatud kuulmisele. NĂ€gemise puudumist organism muidugi mingil moel kompenseerib â kas siis lĂ”hnatundlikkuse vĂ”i nĂ€iteks sellega, et suudan hÀÀletĂ€mbri jĂ€rgi inimesi rohkem analĂŒĂŒsida ja endale ette kujutada.
Kui tĂ€ppi selline analĂŒĂŒs on lĂ€inud?
HÀÀlest saab vÀga palju vÀlja lugeda. Ma arvan, et isegi rohkem kui visuaalselt, sellepÀrast et inimene suudab nÀoilmetega palju varjata, aga hÀÀlega vÀga varjata ei saa. HÀÀlest saab teada, mida inimene tegelikult mÔtleb. Kui aega on, siis vÔib sellega tegeleda ja see on huvitav. Mul on olnud diskussioone teemal, et milline keegi vÀlja nÀeb ning ma olen sellega tÀppi pannud, aga ka mööda. Ilmselt suudan inimesi kirjeldada tÀnu sellele, et olen natuke nÀinud.
Alates 15-aastaselt kadus mu nĂ€gemine tĂ€ielikult. JĂ€rele jÀÀnud nĂ€gemisjÀÀgi ajal Ă”ppisin nĂ€gijate kirja tĂ€hed samaaegselt punktkirjaga Ă€ra. Ma ĂŒtlen alati, et iga nĂ€gemine on parem kui mittenĂ€gemine. Seega, kui inimene on kas vĂ”i valgust nĂ€inud, on ta mu meelest nĂ€inud.
Mis on Sinu elus veel peale muusika?
Kui aega on, siis kirjutan luuletusi ja kokkan. Viiendat aastat kuulun MTĂ Eesti Juhtkoerte Kasutajate Ăhingu juhatusse, kus praegu on seoses arengutega pĂ€ris palju tegevust. Saan sealt pĂ€ris hea kogemuse, kuidas asju ajada ning kirju koostada. Ma arvan, et selliseid oskusi on samuti vaja, sest sa ei saa muusikuna elada ainult oma toredas maailmas. Keegi peab nende asjadega tegelema.
Olin esimene, kes kĂ€is tavakoolis, ĂŒle hulga aja esimene pime inimene, kes tuli Ă”ppima Otsa kooli. Kuna olen pidevalt eesrinnas â mitte et see mulle alati meeldiks vĂ”i olen saanud seda valida â, siis olen harjunud, et elu mind taolistesse olukordadesse paneb. Samas eks nĂ€gemispuue nĂ”uab hakkama saamisel tahes-tahtmata enam pingutamist, kuid selles pole midagi ĂŒleloomulikku.
Koolis liigud Sa oma juhtkoera Emmaga ringi kohati nii, nagu Sa nÀeksid.
Koolis unustan Àra, et olen pime, sest oskan siin ringi kÀia ja suhtumine minusse on vÀga hea ning abivalmis. Kui tÀnavale lÀhen, siis tuleb see jÀlle meelde.
Emma on mul teine koer, kellega meil lĂ€heb koos kuues aasta, kuigi novembris sai ta just kaheksa aastaseks. Alguses oli meil keeruline ĂŒksteisega kohaneda ja koos Ă”ppida, aga selle tulemusena olen temalt palju Ă”ppinud â ta on muutnud mind palju enesekindlamaks ja jĂ”ulisemaks.
Kuidas ta on seda teinud?
Kui ma ei suuda kindlalt öelda, mida ma tahan, siis ta ei tee ka seda. Ta on vĂ€ga vĂ”imuka natuuriga ja algul Ă”ppis ĂŒldse meestreeneri kĂ€e all. Mina olen naisterahvas, aga talle on mehed alati rohkem meeldinud ja seepĂ€rast olen pidanud nĂ€iteks madalat hÀÀlt harjutama ning mitte selline ninnu-nĂ€nnu olema. Minu esimene koer oli pigem hĂ€sti arg ja lĂ”puks arg-agressiivne, mis viis meie teed lahku. Teda rĂŒndasid lahtised koerad, mille jĂ€rel hakkas ta ootamatult ise teistele koertele Ă€kkrĂŒnnakuid tegema ning ma olin sunnitud ta Ă€ra andma.
Ăhtlasi ei talunud ta muusikat ja hakkas vĂ€risema, kui pilli mĂ€ngisin. Emmaga seevastu oli nii, et kui ma kooli aktusele tulin ja klassikat mĂ€ngiti, siis ta ohkas raskelt ja jĂ€i vaikselt magama. Kui mĂ€ngiti dĆŸĂ€ssi, siis ta norskas. Selles mĂ”ttes lĂ€ks hĂ€sti, et kui ta hiljem torupilli kuulis, tahtis ta toast vĂ€lja joosta, mis tĂ€hendab, pĂ€rimusmuusika poleks talle kohe ĂŒldse meeldinud. Veel olen avastanud, et talle ei meeldi ĂŒldse klarnet, aga saksofoni, flöödi ja muude pillide vastu pole tal midagi. Rokkmuusika mĂ€ngimise ajal on ta bĂ€nditunnis trummide alla lausa magama pugenud. Nii et kummaline koer, kellel on oma muusikamaitse tĂ€iesti olemas.
Emma on vÀga tubli, arvestades, et tean koeri, kes kitarrihelide peale kohe laulu lahti löövad. Kuidas ta kÀitub, kui Sa temaga koos harjutad?
Ăldiselt ta norskab, aga kui tal midagi öelda on, siis ta mĂ”miseb, mille peale pean mina mĂ”tlema, kas see nĂŒĂŒd on hea vĂ”ib halb. VĂ”ib öelda, et ta on minu kriitik. Kuna teati, et ta tuleb minu juurde, siis katsetati eelnevalt, kuidas ta muusikale reageerib. Sellega tal aga probleeme ei olnud.
Kui ma kodus pilli mĂ€ngin, siis lĂ€heb ta tihti eemale. Klassis poeb ta laua alla ja seal ei ole tal hĂ€da midagi. Oma esinemise ajal ei saa ma aga kunagi kindel olla, et ta koos tooliga minema ei lĂ€he. Kord pĂ€rimusmuusika arvestuse ajal pÀÀses ta lahti ja lĂ”i tantsu terve selle aja, kui mina esinesin. PĂ€rast seda mĂ”tlen ma alati Ă”udusega, et ta jumala eest mĂ”nel kontserdil mööda saali ringi jooksma ei hakkaks, sest niipea kui ma olen laval, teab ta, et see on tema tĂ€hetund. Ănneks on koolis inimesi, kes on alati mĂ€rganud ja aidanud olukorra Ă€ra lahendada.
NÀib, et koolis on ta vÀga hÀsti vastu vÔetud ja Sul on tÔesti alati toetajaid, kes koera eest hoolitsevad. Kuidas oleks temaga Ôige tavaolukorras kÀituda?
Alati vĂ”ib tulla minu kĂ€est kĂŒsima, kas koerale vĂ”ib pai teha. SĂ”ltub muidugi loomast, kuid ka tema tĂ€helepanu vĂ”ib hajuda ja ta vĂ”ib hakata jĂ€rsult sikutama vĂ”i mind lausa trepist alla tĂ”mmata. Ma ei jĂ”ua teda kogu aeg jĂ€lgida, eriti kui mul on asjad kĂ€es. KĂ”ige hullem on, kui mul on pill kĂ€es ja keegi tuleb minu juurde, et oi, kui tore koer, siis on oht, et ma lennutan oma flöödi maha. Nii et alati tasub vaadata, millises olukorras ma olen ja kĂŒsida, kas vĂ”ib pai teha.
Loom on loom ja ma ei garanteeri, et kui kellelgi nĂ€iteks on ilusad riided seljas, et ta siis koeralt karvu vĂ”i kĂ€paga pihta ei saa. Vahel panen talle kaela rĂ€tiku, kus on peal: âĂra sega, teen tööd!â, sest mĂ”nikord vĂ€sib ta kas vĂ”i vaimselt Ă€ra ja siis ta tĂ€helepanu hajub. ĂhesĂ”naga, kui ta on rakmetes on ta tegelikult alati tööl.
Enamik inimesi suhtub koertesse hĂ€sti, kuid kellele koerad ei meeldi, ei pea koerale ligi tulema. Igatahes vĂ”ib meiega julgelt suhelda, lihtsalt Emma eest rÀÀgin mina â kas tal on hetkel palju tööd vĂ”i vĂ”ib ta preemiaks saada mĂ”ne lisapai.
Ăks asi veel, koerale ei tasu pakkuda sĂŒĂŒa. Valveta jĂ€etud vĂ”ileibadega on vargusi kahjuks juhtunud. Korra varastas ta koolis Merlelt fuajees vĂ”ileiva ja ĂŒhel teisel korral, kui Merle koera hoidis, pÀÀses koer kogemata maja peale liikuma ja siis ta minu teada sĂ”i majandusjuhi vĂ”ileiva Ă€ra. Hiljem selliseid asju Ă”nneks juhtunud ei ole. Kuid Ă€rme sellest praegu rohkem rÀÀgi, sest Emma nĂŒĂŒd ohkas selle peale, nagu ĂŒks labrador ikka. Ta saab oma söögi nagunii kĂ€tte ja pealegi on labradori retriiveril lĂ”putu isu. Kui ta saab aga valet toitu, siis vĂ”ib juhtuda, et ta oksendab jne.
Ăldiselt olen aru saanud, et Emmal on koolis juba omad lemmikud, nĂ€iteks Paul, kelle juures ta peab mind vahel ootama.
Kuidas Sa linnas liikudes temaga hakkama saad?
Koolis saame koos tĂ”esti vĂ€ga hĂ€sti hakkama. VĂ€ljaspool kooli teeb muret aga see, et Vabaduse vĂ€ljakul ei ole helifoori ja ma arvan, et jĂ”uan kooli enne Ă€ra lĂ”petada, kui Tallinna linn jĂ”uab selle sinna panna. Selles piirkonnas ei asu ainult Otsa kool, tegemist on linna tuiksoonega ja on hea, kui see oleks pimedatele turvaline. Koer foori ei nĂ€e, mistĂ”ttu pean ise otsustama, kus ja millal ĂŒle tee minna. Inimesed kĂŒll aitavad, kuid tĂŒlikas on alati abi kĂŒsida. Pealegi tahaksin olla iseseisev.
Kuidas koeraga liigutakse? Kas Emma kÀib ainult kindlaid marsruute pidi vÔi saad temaga vabamalt liikuda?
Koer peab oskama hoida otsesuunda, pöörata vasakule-paremale, leidma sebra, oskama otsida uksi, treppe ja pinke, peatuma kĂ”nniteerandil. Koeri on kahte tĂŒĂŒpi. Osadele koertele tuleb pidevalt kĂ€sklusi anda, mis tĂ”ttu koer, teeb tĂ€pselt nii, nagu sa ĂŒtled ja samas saad temaga minna kohtadesse, kuhu sa ise tead marsruuti.
Emma on rohkem marsruudi-koer, sest talle jÀÀb teekond vÀga hÀsti meelde ja ta ise pakub vÀlja, kuhu vÔiks minna. Kuid siiski pean mina teadma, kuhu me lÀheme ja andma kÀsud. Muidugi on ta nalja ka teinud ja viinud mind esmaspÀeva hommikul Dublineri ukse taha ja veendunult jonni ajanud, et siia me pidimegi ju tulema. Ma olen siis kuulnud, kuidas eemalt naerdakse, ja keegi on kunagi isegi visanud nalja, et kas tahad juua jah, aga ei taha ma midagi, tahan vaid kell kaheksa hommikul kooli minna. Eks ta kooli ajal vÀsib pikkadest pÀevadest Àra. Suvel on olnud jÀlle vastupidi, kui ta pole tahtnud mind Dublineri viia, vaid hoopis kooli.
Lugesin, et juhtkoerte abimeheks treenimine on ĂŒsna kallis. Kas neid on Eestis piisavalt vĂ”i peaks neid rohkem olema?
Juhtkoeri ei ole palju â ĂŒhingus on neid 25 ja ĂŒle Eesti kolmekĂŒmne ringis. Kogu riigi kohta on see praegu minu arvates paras arv. Meil on kĂ”rvuti tegutsemas kaks koerte kooli: SA Juht- ja Abikoerte Kool ja MTĂ Abikoerte Keskus, mis tegutsevad paljuski riigi toel.
Minul on sel aastal koera ravile kulunud umbes tuhat eurot, mida loodan ikka kaetud saada. Koer kuulub tegelikult koerte koolile. Mina nii öelda rendin teda ja minu kanda jÀÀb nĂ€iteks toidukulu, kuid ravikulud katab kool kui omanik. Ănneks on ka Tallinna linn aidanud toidutoetusega, mis on olnud suureks abiks.
Ilma koerata ma koolis ei kĂ€iks, nii et ta on minu iseseisvuse pant. Kurbusega pean samas ĂŒtlema, et nendel samadel tervislikel pĂ”hjustel teda mind varsti enam saatmas pole. Millal see tĂ€pselt juhtub, selgub lĂ€hiajal. Loodan, et leiame talle uue pere, kuid eks samal ajal peab olema realist.
Kunagi pĂ€rast Jazzkaare kontserti avastasime festivali kodulehelt minust ja Emmast tehtud pildi, kuhu alla oli kirjutatud, et ka koerad armastavad dĆŸĂ€ssi. Sealt edasi arenes mĂ”te, et kuna Emma kĂ€ib minuga pidevalt koolis kaasas, siis vĂ”ibki teda vabalt dĆŸĂ€ssikoeraks kutsuda. Nii et kui ta tulevikus kuhugi uude perre lĂ€heb, siis vĂ”ivad pereliikmed tema ĂŒle vabalt uhkust tunda, kuna Emma on mitme haridusega koer. Juhtkoerte treenimist peetakse ju kĂ”ige kĂ”rgematasemelisemaks koolituseks ka teenistuskoerte vĂ€ljaĂ”ppes.
Tahan veel lisada, et nii Emmal kui ka koerte koolidel ja meie ĂŒhingul on oma Facebooki-leht, mida tasub jĂ€lgida. Kes tahab juhtkoerandusse vabatahtlikult appi tulla, siis alati on see vĂ”imalus olemas.
Milliseid abivahendeid tÀnapÀeval veel on, et paremini hakkama saada?
Abivahendeid on alates vĂ€rvitooniĂŒtlejast kuni arvutiprogrammideni vĂ€lja. Abiks on pimedate tunnusmĂ€rk, valgekepp, samuti kleepsumasin â kleepsule saab oma hÀÀlega lindistada eseme nimetuse ja selle esemele peale kleepida. Veel on olemas rÀÀkivad kaalud, sise- ja vĂ€listermomeetrid ning diktofonid.
Mina kasutan Victor Readerit, mis mul on kogu aeg kotis. Sellega saab kuulata faile ja konspekte. Tekste saab lugeda elektrooniliselt ja neid ise punktkirjas tahvlile kirjutada vĂ”i trĂŒkkida trĂŒkimasinaga. Mugavam on aga trĂŒkkida arvutis, kas siis kĂ”nesĂŒntesaatoriga vĂ”i kasutades selleks elektroonilist braille display`d ehk punktkirja monitori.
Isegi telefonid juba rÀÀgivad, nii et ilma iPhone`ita ma oma elu enam ette ei kujuta. VÔimalusi on vÀga palju ja ma olen Ônnelik, et oskan ka pimedate kirja, sest nÀiteks ravimikarpidel on tihtipeale kirjas, millega on tegemist ja see on vajalik teave.
Sa olid kohe nÔus osalema heategevuslikul jÔulukontserdil Tallinna Vaimse Tervise Keskuses. Kuidas suhtud heategevusse?
Ma leian, et kui midagi tahetakse saada, siis peab selleks ka ise midagi tegema ja kui mul on olnud vÔimalik, siis olen annetanud. Alati ei pea ju annetama raha, annetus vÔib olla ka vabatahtlik töö, mida ma ise teen, vÔi abi. Kui inimene ei saa aidata, siis peab ta suutma seda ausalt vÀlja öelda. Ka siis, kui vajatakse abi, peab julgema seda öelda.
Muusikuna ma jÀllegi tahan, et minu tööd vÀÀrtustataks ja on selge, et ma ei saa pidevalt heategevuse korras kontsertidel esineda. Samas olen ikka nÔus tulema tasuta esinema, kui seda soovitakse, nii et uhkeks pole ma lÀinud. Kuid mul on kogemusi, kus mind kutsutakse omadele mÀngima ja siis leitakse, et pole vaja tasustada.
Oled aktiivne koolikontsertidel esineja ja on nÀha, et Sul on muusikaga vÀga tÔsine side. Millised on Sinu edasised plaanid?
KĂ”igepealt tahaksin lĂ”petada flöödi eriala, kuigi mul on sellest kahju, sest alles nĂŒĂŒd tunnen, et hakkan flöödimĂ€ngust midagi taipama. Kuid kui mul lĂ€heb mĂ”nes muus valdkonnas hĂ€sti, siis ma ei vĂ€lista, et vĂ”iksin Otsa kooli uuesti sisse astuda. Ja miks mitte proovida ĂŒlikooli.
Muusikaga tegelen kindlasti edasi, sest see on mulle hobi ja Àkki tulevikus ka töö. Ma ei oska ilma selleta olla.
AitĂ€h Sulle intervjuu eest ja ĂŒkskĂ”ik, millise tee valid, siis palju Ă”nne, rÔÔmu, muusikat ja sitkust seda mööda kĂ€ia!
Â
KlaveriĂ”petaja Ălle Sisa on seda ĂŒhiskonna ĂŒhte olulisemat ametit â Ă”petaja ametit â pidanud ĂŒle viiekĂŒmne aasta. Ăpetajate pĂ€eva puhul antud intervjuus soovitab ta muusikat Ă”ppivatele noortele olla pidevalt armunud muusikasse ja pĂŒhenduda kirglikult oma tööle. Intervjuu tegi kooli infojuht Riina Kallas.
Ălle Sisa Foto: Haide Rannakivi
Kultuurkapital andis Teile vÀga olulise preemia, mis vÀÀrtustab Ôpetajaid ja eelkÔige eesti muusikaÔpetajaid. Otsa kooli koolipere poolt soovime Teile selle preemia ja ka saabunud Ôpetajate pÀeva puhul palju Ônne!
AitÀh!
Aastate jooksul on Teil vĂ€lja kujunenud oma kompleksne Ă”petussĂŒsteem. Usun, et paljud tahavad teada, millised on olnud Teie kui pedagoogi pĂ”hiprintsiibid, millest olete oma töös lĂ€htunud?
KuivĂ”rd klaverimĂ€ng on tĂ”eliselt mitmekĂŒlgseid oskusi nĂ”udev komplitseeritud tegevus, on seda ka selle Ă”petamine. Seda vĂ”iks vĂ”rrelda mitme tundmatuga vĂ”rrandi lahendamisega, kus vastuseni jĂ”udmiseks on olemas erinevaid lahenduskĂ€ike. Oluline on leida tundmatud ja vĂ”imalikult otsem tee soovitud tulemuseni.
Kasutades seda vÔrdlust, on minu jaoks kaheks tundmatuks Ôpilane ja Ôpetatav muusikateos, millede koodide murdmise oskusest sÔltub edasise töö tempo, sisu ja kvaliteet.
Ăpilase puhul arvestan tema isikuomadusi, oskusi, vĂ”imeid, soove ja huve. Teose puhul teen endale selgeks kĂ”ik vajaminevad parameetrid selle Ă”petamiseks ja interpreteerimiseks. Siis algab Ă”pilasega koostöös tee otsimine seatud sihtide poole. Proovin pilku alati hoida kaugemal ees ja valida vastavalt sellele nĂ€gemusele igale Ă”pilasele just temale vajaminevaid oskusi arendava repertuaari.
PĂ”hiprintsiip, kui seda ĂŒldse sĂ”nastada saab, on lihtne: kĂ”ik mida teed, tee nii hĂ€sti kui just sina suudad. See kehtib minu klassis nii Ă”pilasele kui ka Ă”petajale!
Millal olite kindel, et tahate klaveriÔpetajaks saada?
Mina polegi kunagi  kindel olnud, et ma Ôpetajaks saada soovin. Kuna olin töötanud juba Ôppimise ajal kontsertmeistrina nii Tartu muusikakoolis kui ka konservatooriumis, siis huvitas mind loomulikult töö kontsertmeistrina.
Selles, et ma pean just nimelt Ă”petama hakkama, oli kindel hoopis minu suurepĂ€rane pedagoogilise praktika Ă”ppejĂ”ud konservatooriumis Asra Loo, kes viimasel kursusel lihtsalt ĂŒtles: âĂlle, te peate kindlasti Ă”petama hakkama!â Nii ka lĂ€ks. Algul n-ö sunniviisiliselt, kuna mind suunati Narva muusikakooli, kuhu vajati klaveriĂ”petajat (tollel ajal oli peale lĂ”petamist kohustuslik töötada kolm aastat suunamisega). NĂ€puotsaga oli ka kontsertmeistri-tööd. Narvas töötasin aasta. JĂ€rgnesid 26 aastat Ă”petajana Muusikakeskkoolis, siis aasta Soomes ja Otsa koolis hakkab jooksma 26. aasta. JÀÀb vaid tĂ€nada Asra Lood, kes tabas Ă€ra selle, et Ă”petamine vĂ”iks mulle sobida. Kas sobib, ei tea, aga meeldib kĂŒll.
Siinkohal meenutan sĂŒgava tĂ€nutundega oma pedagoogilise praktika juhendajat Aleksandra Semm-Sarve Tartu muusikakoolist, kellelt sain siiani toimiva pedagoogika aluspĂ”hja.
Sellised vajalikud impulsid ja inimesed meie elus mĂ€ngivad tegelikult pĂ€ris suurt rolli. Nii nĂ€iteks rÀÀgitakse palju, et Ă”pilastel on ĂŒhel hetkel raske Ă”ppida ja neil on vaja olulist inimest, kes julgustaks neid edasi Ă”ppima. Millised on olnud Teie kui pedagoogi kĂ”ige raskemad hetked ja kuidas neist ĂŒle saada?
Selliseid hetki, kus maailm on must, miski ei edene, kui vÀsimus vÔi laiskus on vÔimust vÔtnud, vÔib iga inimese elus erinevatel pÔhjustel ette tulla. Eriti soodus pinnas selleks ealiselt on Ôppimise aeg Otsa koolis, kuhu Ôpilane tuleb tundlikus eas, mil otsitakse ennast. Siin Ôpitud aastate jooksul astutakse ju lapse maailmast tÀiskasvanu maailma.
Mul on vĂ€ga vedanud Ă”pilastega, sest tĂ”siseid âmaavĂ€rinaidâ pole ette tulnud. Ăles-alla âAmeerika raudteedâ ikka on ette tulnud â see kuulub muusiku elukutse juurde. VĂ”ib-olla ongi hea Ă”ppimise ajal seda kogeda, mis elus niikuinii ette tuleb. Karastab ja valmistab ette laval pingeolukordadega toime tulema.
Mis aitab? Ehk see, et saame kĂ”igest rÀÀkida, usaldame ĂŒksteist. Loodan, et Ă”pilased on kogenud ja teavad, et mis ka ei juhtuks, ma toetan neid, ega jĂ€ta hĂ€tta. Igale asjale leidub lahendus.
Olete kasvatanud ĂŒles mitu pĂ”lvkonda muusikuid ja muusikaĂ”petajad. Kuidas oma endiste Ă”pilastega lĂ€bi saate ja kas mĂ”nel hetkel tekib tahtmine sekkuda kuidagi nende töösse, Ă”petada neid vĂ”i olete ka nĂ€iteks neilt midagi Ă”ppinud?
Jah, nii see on. Ma pole erialaĂ”pilaste ĂŒle arvet pidanud, aga saan neid une pealt kĂ”iki peast nimetada. Pedagoogilist praktikat Ă”ppinute arv on 119. PĂ”hiline osa arvust on Otsa kooli Ă”pilased, aga siia kuuluvad ka minu juhendatud ĂŒliĂ”pilased Konservatooriumist ja EMTAst (Eesti Muusika- ja Teatriakadeemiast â R.K.). Pedagoogikat Ă”ppinud olen kĂŒll ĂŒles kirjutanud, sest sellist hulka nimesid on mĂ”eldamatu meeles pidada. Kui arvestada, et 1990ndatel, kui pedagoogilise hariduse andmist veel oluliseks peeti (usun siiani, et seda alustada keskĂ”ppeasutuses on mitmel pĂ”hjusel vĂ€ga vajalik), oli igal Ă”pilasel kaks praktikaĂ”pilast, siis laste arv, kes nende tundide kaudu said muusikast puudutatud, on 200 piires, mis on lihtsalt vĂ€ga tore. Mida rohkem lapsi muusikaga kokku puutub, seda paremad inimesed meid tulevikus ĂŒmbritsema hakkavad.
Endiste Ă”pilastega on mul kontaktid olemas, kellega harvemad, kellega tihedamad, aga kĂ”igiga kohtumised on rÔÔmupakkuvad, sĂŒdamlikud ja kallistustest puudust pole. Olen Ă”petanud oma endiste Ă”pilaste lapsi ja mitmed minu endised Ă”pilased on praegu Otsa koolis minu suurepĂ€rased kolleegid.
Kui sekkumiseks nimetada seda, et nad tulevad oma Ă”pilastega mulle ette mĂ€ngima ja nĂ”u kĂŒsima, siis heas mĂ”ttes jah. Tegelikult oleme Ă”petajatena samas paadis ja nendest kokkusaamistest Ă”pime mĂ”lemad. Siin ka vastus kĂŒsimusele, kas mul on midagi oma Ă”pilastelt Ă”ppida. Loomulikult on, kusjuures igalt ĂŒhelt nii endistelt kui ka praegustelt
Olete olnud paljude konkursside ĆŸĂŒriides ja teie enda Ă”pilased on saavutanud vĂ€ga hĂ€id tulemusi. Kui see vĂ€ga suur ametisaladus ei ole, siis milliseid soovitusi annaksite teistele, kuidas konkurssidel edukalt lĂ€bi lĂŒĂŒa?
Ma ise pole vĂ€ga konkursside pooldaja, kĂŒll aga pean möönma, et Ă”pilastele on see teatud Ă”ppeperioodil vajalik ja kasulik. Ăpilane areneb ilmselgelt konkursiks valmistumise perioodil kiiremini edasi, sest ta töötab tavapĂ€rasemast intensiivsemalt ja mahulisema repertuaariga. Konkurss annab vĂ”imaluse ennast pingeolukorras proovile panna ja tundma Ă”ppida. Kuulata teisi, vĂ”rrelda. Ăpitud kava viimistlusaste on heaks hĂŒppelauaks jĂ€rgmise kavaga veel parema kvaliteedi otsimiseks. Kui siia siis lisandub ka konkursil Ă”nnestumine, siis on see edasise motivatsiooni vĂ”imas kĂ€ivitaja.
Mitte iialgi ei tohi Ă”pilast konkursile viies hÀÀlestada teda edukalt lĂ€bi lööma, vaid innustada oma hetkel saavutatud taseme parimat esitust tegema. Kui nii lĂ€heb, siis on see kindel vĂ”it tema enda arengus ka juhul, kui vĂ”idukohale ei pÀÀsenud. Konkursile tuleb minna teadmisega, et kĂ”ik ei mahu vĂ”idupjedestaalile, aga mina olen kĂ”ik endast sĂ”ltuva teinud ja annan endast parima. LĂ”puks ka kui tahes professionaalse ĆŸĂŒrii objektiivsus ja hindamise kriteeriumid vĂ”ivad mĂ”nikord kĂŒsimusi tekitada.
TÀnapÀeval on konkurss ukseavajana tulevikku kaotanud oma tÀhenduse. Paljud kuulsad interpreedid, kes sÀravad maailmalavadel, kas pole ise kunagi soovinud osaleda konkurssidel vÔi ei leia nende nimesid kolme esimese hulgast.
ĆœĂŒriitöö on seotud kahetiste tunnetega. Mul on olnud alati vĂ€ga huvitav esinejaid kuulata. Pahupool algab hindamisega pihta. Pole ju muusikas mÔÔdetavaid parameetreid olemas. Ka esitushetk tuli, oli ja lĂ€ksâŠ
Kui Ă”iglaselt saab alles oma arenguteel olevaid Ă”pilasi paremusjĂ€rjestusesse panna? On pĂ€ris mitmeid kordi olnud, kus tagantjĂ€rele kahtlused tehtud otsustest on piinanud mitu pĂ€eva. Pole aidanud ka teadmine, et otsust ei teinud mina ĂŒksi.
Mis teeb Teile pedagoogina Ôpilaste puhul kÔige enam rÔÔmu?
EelkĂ”ige rÔÔmustavad mind mu Ă”pilased inimestena, oma tĂ”ekspidamistega. Loomulikult ka nende avatus, muusikale pĂŒhendumus, soov areneda, koostöövalmidus ning iga edasiastutud samm.
Pedagoogilise praktika Ôpilased on olnud uskumatult innukad noored kolleegid. Head meelt teeb see, et Otsa koolist on neist mitmed kaasa saanud soovi Ôpetajaks hakata ja töötavad praegu erinevates muusikakoolides vÀga heade tulemustega ning nendelt oleme saanud juba ka Otsa koolile jÀrelkasvu.
RÔÔm on pedagoogilise praktika lĂ”petajatelt saadud kaardist, kus nad kirjutavad: âArmas Ă”petaja, tĂ€name Teid huvitava koostöö eest ja arvata vĂ”ib, et ĂŒks pĂ”hjus miks meist saavad klaveriĂ”petajad â olete Teie!â – Ă”pilased Kersti, Terje, Kairit, Irene.
Kui rÀÀkida klaverimĂ€ngust, siis kĂ”iki teoseid, mida tahaks ja oleks vaja lĂ€bi vĂ”tta, ei jĂ”ua Otsa koolis Ă”petada. KĂŒll saab Ă”petada oskust nĂ€ha nootide taha, saada sealt Ă”ppimiseks vĂ”imalikult palju infot. See on vĂ”ti, mis aitab avada helilooja mĂ”tet ja kiiremini omandada uut teksti. Kui mĂ€rkan, et Ă”pilane oskab seda vĂ”tit kasutada jĂ€rgmise uue pala Ă”ppimisel, siis ma usun, et ta saab edaspidi hĂ€sti hakkama. See on see pĂ€ris rÔÔmu hetk.
Kuidas hindate töö ja andekuse osakaalu? Mitu tundi peab nÀiteks Otsa kooli klaveriÔpilane harjutama, et saada tulevikus tipp-pianistiks?
Tuntud ĂŒtlemine: 1% andekust ja 99% tööd rĂ”hutab tĂ”siasja, et millegi saavutamiseks on vaja teha tööd ja veelkord tööd ning tĂ”siselt pingutada. Muide, keskendunud töövĂ”ime on ka andekus! IgaĂŒhele seda pole antud, aga see on arendatav.
Kahtlemata on Otsa koolis Ă”ppimise aastad vanuse mĂ”ttes arenguks magusad aastad. MÀÀratleda aga Ă”ppurite harjutamise tunde on vĂ”imatu. See sĂ”ltub paljudest teguritest, millest siinkohal vĂ”ib vĂ€lja tuua vaid mĂ”ned â kas ta Ă”pib ka samal ajal gĂŒmnaasiumis, kas ta elab Tallinnas, millised tingimused tal on pilli harjutamiseks, kas tal on piisavalt uneaega vĂ€ljapuhkamiseks ja kui palju tal ĂŒldse nĂ€dala sees jÀÀb aega lugeda, kĂ€ia kontsertidel, teatris, ka sĂ”pradega suhelda jne.
Minu vĂ”imuses pole ööpĂ€evale tunde lisada. Samas tean ka, et tihti tehakse tĂŒhja tööd. Ainus, mida teha saan, on Ă”petada lĂ€bimĂ”eldult ja peaga harjutama. Kui pea magab ja kĂ”rv andestab, siis on igal juhul parem kohvikus istuda.
Mis puutub tipp-pianisti, siis ei pruugi, aga mĂ”ne jaoks vĂ”ib rong olla lĂ€inud juba enne Otsa kooli jĂ”udmist. Kas kĂ”ikidest peavadki tipp-pianistid saama ja kes ta niisugune ĂŒldse on? Kas pianist, kelle sĂ”rmed jĂ€rjest kiiremini liiguvad, vĂ”i see, kellel on oma sĂ”num publikule öelda?
VĂ€ga hea, et toote vĂ€lja Ă”petajapoolse sisendi ja tagasiside. Viimastel aastatel on olnud moodne rÀÀkida vĂ€ljundipĂ”hisest ja Ă”ppijakesksest Ă”ppest. Kuidas suhtute hindamisse ja hinnete panemisse klaveriĂ”ppes? Kui tihti ja kuidas peaks Ă”pilasi hindama vĂ”i kas siin muusikaĂ”ppe puhul on ĂŒldse vaja midagi muuta?
Hindamise teemat on jah pĂŒĂŒtud moderniseerida igasuguste nimedega. Selge on see, et kuni Ă”pilane kĂ€ib koolis, on vaja tema tööle mingi numbriga hinnang anda. Samas mistahes number ei vĂ”imalda saada adekvaatset ettekujutust temast kui muusikust.
Ăpilasele endale on erialas hindest palju olulisem ja vajalikum analĂŒĂŒsiv suuline tagasiside.
Olete töötanud ka Ôpetajana Soomes. Millise kogemuse saite sealt?
See oli 25 aastat tagasi. Sellel ajal torkas silma, et Soome lapsed olid enesekindlad ja kasvatatud maast madalast pÔhimÔttel, et kÔik, mis Ôpid, Ôpid endale (mitte hindele ja vanematele) ja kuidas sa Ôpid, sellest sÔltub sinu enda tulevik.
NĂŒĂŒdseks on olukord ka Eestis muutunud: Ă”pilased teavad oma Ă”igusi, oskavad nĂ”uda ja oma soovid iseendale ja teistele selgeks teha.
Kuna lÀksin Soome Muusikakeskkoolist, siis oli Soome laiemapÔhjalisemaks hariduseks mÔeldud Ôpilaste tase  tunduvalt madalam kui Eestis. Muidugi eranditega.
Koolidesse on jĂ”udnud projekt âIgal lapsel oma pillâ. Mida arvate sellest, et kĂ”igile on antud vĂ”imalus kas vĂ”i mĂ”ned noodid mĂ”nel pillil â olgu siis plokkflööt vĂ”i kitarr â selgeks saada? Mida see lapsele annab, nagu vĂ”ib isegi osa vanemaid ikka veel kĂŒsida?
Nagu ma eelnevalt mĂ€rkisin, siis mida rohkem lapsi muusikaga kokku puutub, seda paremad inimesed neist kasvavad. Selle projekti puhul saab tuua vĂ€lja ainult positiivseid kĂŒlgi. See annab lastele: vĂ”imaluse enesevĂ€ljenduseks; saada muusika lĂ€bi tuttavaks enese minaga; Ă”petab loovalt mĂ”tlema; tunnetama otseselt töö ja tulemuse seost; muusika esitamine Ă”petab esinemist publiku ees, Ă”petab jagu saama Ă€revusest; muusika emotsionaalne mĂ”ju tugevdab tĂ€helepanu ja mĂ€lu jne.
On tehtud ju uuringuid, mis nĂ€itavad, et muusika aktiveerib ja stimuleerib aju rohkem, kui sellest varem teati. Samuti on leidnud tĂ”estust muusika positiivne mĂ”ju nĂ€rvisĂŒsteemile.
Mida soovitate noortele muusikutele, kes soovivad oma tuleviku kindlalt muusikaga ĂŒhel vĂ”i teisel moel siduda?
Olla permanentselt armunud muusikasse ja kirglikult pĂŒhenduda oma tööle. Soovin lĂ”putut kannatlikkust ja fanatismi. Muusika peaks endale elukutseks valima inimene, kes tunneb, et ilma muusikata ta elada EI saa!
Ălle Sisa koos Ă”pilase Karl Reimandiga. Foto: Riina Kallas
Ăpetaja Ălle Sisa:
SĂŒnniaeg ja koht: 20. mĂ€rtsil 1939. a Valgas
Muusikaline haridus: 1947-1954 Tartu lastemuusikakool (Ôp Aino Poolakene), 1954-1958 Tartu Muusikakool (Ôp Ago Russak), 1958-1963 Tallinna Riiklik Konservatoorium (Anna Klas)
Enese tĂ€iendamiseks: 1967. a – Tartu Riiklik Ălikool, mittestatsionaarne ajaloo-keele teaduskond, psĂŒhholoogia osakond (III kursus), 1989-1991 TĂ€ienduskursused Waldorf-pedagoogika teoreetilised alused, praktika ja staĆŸeerimine Soomes.
Tööpaigad:
1963-1964 Narva Muusikakool â klaveriĂ”petaja
1965-1991 Tallinna Muusikakeskkool â eriklaveriĂ”petaja ja vanema astme osakonna juhataja sh koostöö professor Bruno Lukiga
1966-1967 ja 1972-1975 ka Tallinna Konservatooriumis klaveri eriala ĂŒliĂ”pilaste pedagoogika praktika Ă”ppejĂ”ud
1991-1992 Soomes Huittisten Musiikkiopisto klaveri eriala lektor
1992 G. Otsa nimeline Tallinna Muusikakool, pedagoogilise praktika Ôpetaja ja aastast 2001 ka klaveri eriala Ôpetaja
2001/02 Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias (EMTA) TÀienduskoolituskeskuses loengud ja pedagoogiline koolitus vabariigi klaveriÔpetajatele
2001/02 ja 2005/06 EMTA interpretatsioonipedagoogika instituudi magistriĂ”ppe ĂŒliĂ”pilaste pedagoogilise praktika juhendaja
2011 alates EMTA interpretatsiooni instituudis seminarid magistrantidele
1988 alates vanemÔpetaja
1997 alates Ôpetaja-metoodik
LĂ€bi viinud aastaid Eesti KlaveriĂ”petajate Ăhingu korraldatud ĂŒle-eestilisi tĂ€ienduskursusi Ă”petajatele ning Virumaa suvekoolis andnud 16 aastat lahtisi tunde vabariigi klaveriĂ”pilastele ja nende Ă”petajatele.
Tunnustused:
–       2010 valitud Eesti KlaveriĂ”petajate Ăhingu auliikmeks
–Â Â Â Â Â Â Â 2014 Riho PĂ€tsi koolimuusika fondi preemia
–       2015 Tallinna Linnavalitsuse tĂ€nukiri rahvusvahelise konkursi âNoor Muusikâ lĂ€biviimise eest
–Â Â Â Â Â Â Â 2015 Bruno Luki nimelise preemia laureaat
–Â Â Â Â Â Â Â 2017 Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali pedagoogi tunnustuspreemia
Ălle Sisa Ă”pilasi Otsa koolis lĂ€bi aastate: Jevgenia Ć ulga, Jelena Nagornjak, Denis KasparovitĆĄ, Kersti Matkur, Valeria Sorokovskaja, Darja Sedler, Talvi Hunt, Dmitri Kurs, Julia GavrjuĆĄenkova, Jelizaveta Kromskaja, Hindrek PĂ€rg, Lea Valiulina, Mery-Ida Ring, Ilona Dudnik, Karl Reimand, Arina Makarenko, Anastassia Mjassojedova, Arina Nikulina, Brigitta Petropavlova, Sofi-Kamilla LĂ”ssenko…
Teised Ăllest:
âĂlle on tĂ”eline guru, eriti mis puudutab Ă”pilaste Ă”petama Ă”petamist. Plaanin tĂ€navu ise minna tema tunde vaatama. Ăpilased rÀÀgivad legende tema teadmistepagasist ja metoodilisusest,â Ôpetaja Lembi Mets.
âMul on vĂ€ga vedanud, et olen saanud Ăllega koos töötada. IgaĂŒks, kes on vĂ€hegi Ă”petajatööd proovinud, teab ju, kui keeruline ja mitmetahuline amet see on. Muusika on emotsionaalne ja justkui tabamatu kunst, kuid see pĂ”hineb reeglitel ja seadustel, mida peab tĂ€pselt teadma. Ălle valdab kĂ”iki neid kunste imeliselt. Ja ta paneb rĂ”hku ka sellele, et aasta-aastalt edasi liikudes oskaks Ă”pilane neid seadusi ja teadmisi ise tĂ€hele panna ja rakendada.
Temas on mingi eriline anne ja pĂŒhendumus kaunist muusikakunsti noortele edasi anda ning samuti on tal suured ja vÀÀrtuslikud kogemused. Ta on mulle rÀÀkinud nende kogemuste olulisusest ja öelnud, et Ă”pib Ă”petajana ise kogu aeg ning on vahel öelnud: âIga uus Ă”pilane on jĂ€lle minu Ă”petajaâ. Ăllega koos töötades ja tema töö tulemusi kuuldes ja nĂ€hes tajud, kui huvitav ja vÀÀrtuslik on Ă”petaja amet,â Ôpetaja Ia Remmel.
âOlen vĂ€ga Ă”nnelik, et sain Teie juures Ă”ppida ja ĂŒldse, et Teiega kohtusin. Te aitasite mind kasvada nii professionaalses kui ka isiklikus plaanis. Selle eest olen Teile lĂ”pmatult tĂ€nulik,â Ôpilane Darja.
âUsun, et mitte mingi asi ei lĂ”ppe Ă€ra, kuni meie mĂ€lestused elavad. Minu mĂ€lestused Teie muusika- ja elutundidest on kĂ”ige Ă”nnelikumad! Suur aitĂ€h Teile selle eest!â Ôpilane Lea.
ÂŽâMĂ”ned pĂ”himĂ”tted, mida olen Teilt Ă”ppinud, vĂ”in ma rakendada ka oma filoloogilises töös. Teistel on sellest raske aru saada, aga muusikalised oskused aitavad mind igal pool â oskus nĂ€ha midagi tervikuna, nĂ€ha asju perspektiivisâŠâ  Ôpilane Darja.
âHarva leidub Ă”petajaid, kel antud eriline vĂ”ime panna Ă”pilasi muusikat mĂ”istma, sellest vaimustuma ja kelle poolt jagatud Ă”petussĂ”nad, teadmised ning hoiakud kĂ€ivad meiega kĂ”ikjal kaasas,â Ôpilane Nele-Eva.
âVĂ€ga hea ja professionaalse Ă”petajana meenutan ka oma klaveriĂ”petajat Ălle Sisa. VĂ”ib-olla just tĂ€nu talle olengi muusika juurde jÀÀnud. Enne 8. klassis tema juurde sattumist ei lĂ€inud mul muusikas ĂŒldse hĂ€sti, vaid pigem langustrendis. Ma ehk ei osanud muusikat mĂ”ista. Ma ei osanud Ă”ppida. Ălle Sisa Ă”petas detaile lahti mĂ”testama ja nendes tervikut nĂ€gema ning ta Ă”petas mind saavutama tulemust. Seda polnud mulle keegi varem Ă”petanud ehk eelmised klaveriĂ”petajad ei osanud Ă”petada mind Ă”ppima. Ălle Sisa juures Ă”ppimine oli tĂ€iesti teine maailm: mulle tehti asi selgeks, ma tĂ€itsin ĂŒlesande ja sain jĂ€rgmisele etapile minna. Selle eest olen talle vĂ€ga tĂ€nulik,â Ôpetaja Andres Lemba, 14. okt 2016 Ăpetajate Leht.
Ălle Sisa kommentaar A. Lemba sĂ”nadele: âAitĂ€h, Andres, nende sĂ”nade eest! Ma ei teadnud Sind varem tĂ€nada, sest polnud seda lugenud. Sina inspireerisid oma anderikkusega mind Ă”petama just nii nagu ma seda tegin. NĂŒĂŒd, kus oled juba ise aastaid pedagoog, oled kĂŒllap isegi kogenud andekate Ă”pilaste sĂ€det, mis kĂ€ivitab Sind Ă”petajana.â
EMTA rektor Ivari Ilja Ă”nnitleb Ălle Sisa kultuurkapitali preemia puhul Estonia Talveaias 17.09.2017. Foto: Haide Rannakivi